Навкололітературна гра за одноіменним текстом Івана Нечуя-Левицького — за механікою психологічно-рольової гри (полегшена версія D&D — Dungeons & Dragons) зі спільним проходженням окремих квестів.
Для того, щоб зіграти в гру, читати саму повість не обов’язково. Але прочитання дасть гравцям більше матеріалу для імпровізації. Також запрошуємо послухати випуск подкаст «ПереФарбований лис» про «Кайдашеву сім’ю».
Для гри потрібно обрати Майстра, який спрямовуватиме хід гри та вестиме завершальне обговорення. Майстрові у процесі дуже допоможе обізнаність у тексті повісті «Кайдашева сімʼя» та/або досвід у проведенні рольових ігор.
Якщо ви хочете навчитися проводити цю гру більш майстерно, то можете доєднатися до Спільноти Амбасадорів Перефарбованого Лиса.
Майстер гри занурює гравців в атмосферу:
«Недалеко от Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в'ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами; од яру на всі боки розбіглись, неначе гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру блищать рядками ставочки в очеретах, в осоці, зеленіють левади. Греблі обсаджені столітніми вербами. В глибокому яру ніби в'ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла. Два рядки білих хат попід горами біліють, неначе два рядки перлів на зеленому поясі. Коло хат зеленіють густі старі садки.
На високих гривах гір кругом яру зеленіє старий ліс, як зелене море, вкрите хвилями. Глянеш з високої гори на той ліс, і здається, ніби на гори впала оксамитова зелена тканка, гарно побгалась складками, позападала в вузькі долини тисячами оборок та жмутів. В гарячий ясний літній день ліс на горах сяє, а в долинах чорніє. Над долинами стоїть сизий легкий туман. Ті долини здалека ніби дишуть тобі в лице холодком, лісовою вогкістю, манять до себе в тінь густого старого лісу.
Під однією горою, коло зеленої левади, в глибокій западині стояла чимала хата Омелька Кайдаша. Хата потонула в старому садку. Старі черешні росли скрізь по дворі й кидали од себе густу тінь. Вся Кайдашева садиба ніби дихала холодком».
Майстер слідкує за подіями і простором, підказує можливі дії, підтримує баланс сил та атмосферу гри.
Майстер не вирішує за гравців, але допомагає їм розібратися в контексті та типажах персонажів.
Також майстер відігрує за весь навколишній світ і сторонніх персонажів сюжету: випадкових перехожих, голову села тощо. В свій хід може ініціювати різні погодні чи суспільні явища: почати зливу, підвищити податки, оголосити набір рекрутів тощо.
За бажання майстер може мати свій хід: додавати випадкову подію раз на коло.
Під час гри персонажі можуть знаходити різні артефакти (кошик груш, рецепти страв, горілка, гроші тощо). Щоб виконати певну дію, в якій потрібен інструмент, ресурси, артефакти тощо, гравець має спершу обґрунтувати появу цих предметів у себе.
Знахідки можуть переходити від одного гравця до іншого. Іноді через просте прохання, іноді через суперечку на кубиках, і навіть через застосування фізичної сили (ігрової).
Переродження
Якщо в процесі гри один з персонажів помирає, то гравець може знову вступити в гру, обравши іншого персонажа: народитись дитиною в одного з Кайдашенків, приблудитись котом, переїхати до села сусідкою тощо.
Якщо в процесі гри один з персонажів помирає, то гравець може знову вступити в гру, обравши іншого персонажа: народитись дитиною в одного з Кайдашенків, приблудитись котом, переїхати до села сусідкою тощо.
По закінченні гри, майстер проводить рефлексію: про емоції які виникали, про емпатію свого персонажа, про стратегії в грі та житті, про дієві рішення, співпрацю та складнощі тощо.
Ціль рефлексії — осмислити і присвоїти ігровий досвід, зрозуміти, як його можна застосовувати в реальному житті.
Бажаємо вам зануритись в атмосферу повісті «Кайдашева сім’я» Івана Нечуя-Левицького, щоб не лише глибше зрозуміти персонажів та їхні взаємини, а й дізнатись щось нове про себе.